A plakát sajátossága, hogy hosszabb időn keresztül hat, általában 2 hét és 2 hónap közötti időt tölt az utcán. A jó plakát passzívan, de mégis agresszíven hat. Mindig szem előtt van, vonzza a tekintetet, nem lehet kikerülni. A plakát területileg jól irányítható média. Igen hatékonyan alkalmazható helyi gazdasági, kulturális, politikai feladatok megoldására. Országos terítés esetén a lakosság minden rétege elérhető.


A plakáthirdetés legfőbb előnyei:

  • nem lehet kikapcsolni, nem lehet átlapozni, nézni kell

  • széles a publicitása, mivel az utcán van

  • területileg jól irányítható

  • tartósan hat

  • ingerszegény környezetben nagyon erős a figyelemkeltő hatása

  • a méret növelésével hatása megsokszorozható

  • felülragasztással aktualizálható



A plakáthirdetés legfőbb hátrányai:

  • csak olyan téma megjelenítésére alkalmas hatásosan, mely lényege, mondanivalója sürgető

  • előállítási ideje miatt nem vethető be azonnal

  • két hétnél hosszabb ideig élő témák esetén alkalmazható


Plakát fajtái: A plakátot többféleképpen csoportosíthatjuk.
 


Közzététel kiragasztás helye szerinti csoportosítás:

  • Külső kihelyezésre szánt plakátokat utcákon, tereken, utak mentén elhelyezett oszlopokra, táblákra ragasztják. Emiatt publicitásuk nagy. Legfőbb követelmény a mondanivaló sűrítése, és a figyelemfelkeltés.

  • Belső kihelyezésre szánt plakátokat valamilyen nagyobb forgalmú, vagy bizonyos szempontból azonos célcsoporthoz tartozó emberek gyakori előfordulási helyein szokták kihelyezni. A mondanivaló bizonyos elemeinek hangsúlyozásaként kell érvényesülnie. Alkalmasak részletesebb információk közlése.

  • A közlekedési plakát valójában belső plakát. Buszokon, villamosokon és a vasúti kocsikban elhelyezett tartókra ragasztják, illesztik. Speciális célcsoportok elérésére kevésbé alkalmas.


A plakát tartalma szerint lehet politikai, -társadalmi célú, gazdasági és –kulturális


A plakátokat méretük szerint is csoportosíthatjuk.

  • A legkisebbek a közlekedési plakátok: B/4 fekvő, B/5 álló.

  • A leggyakoribb utcai plakátok mérete: A/2, A/1, A/0, A/00, B/2, B/1, B/0



A közterületi reklámeszközök fajtái:


1.) Óriásplakátok:

Óriásplakátok időtartama elvileg korlátlan, de legalább 2 hét.

Euro méretű óriásplakátok: általános papír alapú és hagyományosan 12 m2


Sajátossága az óriásplakátoknak:

Helyileg jól irányíthatóak, a járulékos ktg. miatt drága, zavarhatja a közlekedést, illetve a kilátást, viszont hatásos.




2.) City light poster (CLP)

A city lightokkal többnyire a belvárosi gyalogos forgalmat és a dugóban araszoló autósokat tudja megcélozni. A city light a nap minden percében látható, hiszen a háttérvilágítás miatt hirdetése éjszaka is elérhető.

Ezekkel a belvárosban elhelyezett poszterekkel rendszerint villamos- és buszmegállókban, metró aluljárókban találkozhatnak az emberek, miközben a villamosra, buszra és egyéb tömegközlekedési eszközre várnak. Így akár hosszabb üzenetet (pl. akciókat) is eljuttathat a belvárosi tömegekhez.

A city light kampányok eredményessége érdekében több posztert érdemes kihelyezni, egy megtervezett útvonalon, érintve a főbb közlekedési csomópontokat. Így a kampány ideje alatt a belvárosi közlekedők többször fognak találkozni a hirdetéssel.

Mérete: 117 cm x 175 cm



3.) Hirdetőtáblák: 
Elsősorban méreteikben és funkciójukban különböznek egymástól.

- Funkciójuk, illetve felhasználásuk alapján háromféle típust különböztetünk meg:
             - festett táblákat
             - plakátragasztás céljára használt táblákat
             - elektronikus (képváltó) táblákat


A leggyakrabban alkalmazott táblaméretek:

  • 2 x 1 m

  • 2 x 2 m városi táblák

  • 6 x 3m országúti táblák

A táblákat általában acélvázra szerelik, lehetőségektől függően falra vagy lábakra. A lábon álló táblák esetén szélnyomásra kell méretezni a berendezéseket. Időszakos akciókhoz gyakran használunk alkalmi táblákat, melyek előnye, hogy mobilak.



4.) Fényreklám: 
A modern városkép legjellegzetesebb színfoltja. Az 50-60-as években a fényreklám neon-korszakát éltük. Ezt mindinkább felváltotta a fényszekrény, amikor is a fényforrásokat egy szekrényben helyezik el, amely az elé helyezett üveg vagy műanyag felületet világítja meg. Elsősorban régi városrészekben kedvelt a kiugró fényfelirat, amikor a házfal elé szerelt fém betűk, ábrák mögötti falfelületet világítják meg.

A reklámérték növelésében szerepet játszik:

- a hely kiválasztása

- a jól megválasztott reklámfelület

- a színek megfelelő összhangja

- a fények mozgatása

- nem alkalmas hosszabb szövegek kiírására

A fényreklám ugyancsak speciális változata a fényújság, melynek hatása csak ott van, ahol nagy a gyalogos forgalom, egyrészt aktuális információt közöl, másrészt reklámot sugároz.



5.) Autópálya reklám

Autópálya mellett reklámot elhelyezni csak szigorú feltételrendszer szerint lehet:

- kellő ráfutás biztosítva legyen

- a táblák egymástól való távolsága meghatározott

- a forgalmi csomópontok és kereszteződések közelében nem lehet

- a táblák méretének alsó és felső határa van

- a grafika nem tartalmazhat KRESZ jelzéseket vagy ahhoz hasonló motívumokat

- a grafika nem tartalmazhat villogó, mozgó elemeket

- a szöveg csak rövid, könnyen olvasható lehet


Autópályák és autóutak mentén jelenleg a 6x3 m-es tábla méret, valamint a 24 íves plakát a legelterjedtebb, de készülnek ennél nagyobb méretűek is. 



6.) Közlekedési eszközön elhelyezett reklámok: 
Ide soroljuk a közlekedéshez kapcsolódó objektumokon (pályaudvar, megálló, aluljáró stb.) elhelyezett reklámokat is.


7.) Egyéb közlekedési reklám

- a taxik szélvédőjén, külső és belső felületén

- teherautók és haszonjárművek ponyváján, oldalfelületén, szélterelő lemezein

- magángépjárművön, személyautón

 
Egyéb közterületi reklám lehet még:

Sportreklám

  • A szponzorok reklámjaikat a sportolók mezén, sporteszközein, a sportesemény útvonalán, a sportpályákon helyezik el. Európában a legnépszerűbb és a reklám szempontjából a legdrágább sportágak, közé tartozik az autóversenyzés, a tenisz, a labdarúgás.

Zászlók

  • Általában különböző eseményekhez, akciókhoz veszik igénybe.

Reklámpadok

  • Típusától függően magát a háttámlát, vagy az arra szerelt lemezt festik meg.

Aszfaltfestés

  • Gyakran használják boltok beterelő propagandájához.

Szendvicsember

Cégérek

  • Egyik meghatározó igény a fal síkjából és a közlekedési irányra merőleges kiemelkedés mellett az éjszakai láthatóság.

Molinó

  • Speciális szövetre festett reklám. Legfőbb felhasználási területei a sportesemények, vásárok, lokális beterelő akciók. 

Előnye:

- előállítása olcsó

- gyorsabban elkészíthető

- könnyen szállítható és tárolható

- azonnal bevezethető

Reklám korlátok, kerítések: Gyakoriak parkok, játszóterek, sportpályák szélein. Időjárásálló kivitelben készülnek.

Elárusító automaták pl. Coca Cola

Vízi és légi reklámok